H&M opent winkel in Knokke

Het heeft even geduurd voor H&M zijn geschikte locatie vond in Knokke, maar zaterdag 21 april was het zover! H&M opende haar eerste filiaal in de welgekende Lippenslaan.

De Knokse H&M-lovers waren talrijk aanwezig, en ik moet bekennen dat het een superleuke ervaring was om erbij te zijn.

De winkel heeft een totale oppervlakte van 1100 m² en bevat, verdeeld over 2 verdiepingen, een aanbod voor zowel mannen, vrouwen als kinderen.

Aangezien ik voor deze reportage al een uur op voorhand aanwezig mocht zijn, kon ik de suspense voor het openen van de winkel mee ervaren en ik zag een enthousiaste bende medewerkers die uitstekend gebriefd werden over het reilen en zeilen van H&M.

H&M personeel krijgt voor ze beginnen zowel een theoretische als praktische opleiding van ongeveer een tweetal weken, in dit geval zowel in de winkels van Brugge als Antwerpen. Ze leren waarvoor H&M staat, wat H&M allemaal doet, krijgen opleiding in presentatietechniek en klantvriendelijkheid, leren de basics van het stylen enz.

Als je bij H&M aan de slag gaat, zal je als enthousiaste werknemer gauw merken dat doorgroeimogelijkheden er zeer reëel zijn. Vele verkopers en verkoopsters klimmen snel op als opgemerkt wordt dat ze bijzondere skills hebben. Bijvoorbeeld, de opstelling van kledij in de winkels wordt verzorgd door visual merchandisers, maar ook een verkoopster kan hiervoor opgeleid worden. Het is bijgevolg ook niet ongewoon dat zo’n visual merchandiser bijvoorbeeld de kans krijgt om naar het buitenland te gaan, Shangai is zo’n locatie waar ik een voorbeeld van krijg.

Waar H&M vooral naar op zoek gaat bij het aanwerven van personeel, zijn positief ingestelde, open-minded mensen die goed in team kunnen werken en kunnen communiceren, flexibel zijn en fier zijn om voor H&M te werken. Kortweg mensen met het H&M-gen!

Toen ik binnenkwam in de winkel van H&M Knokke, viel me onmiddellijk op dat de strandkledij vooraan in de winkel werd gehangen, slim gezien! Maar ook de Conscious Collections kregen terecht een plaatsje in het eerste deel van het H&M-filiaal.  De Conscious Collections  zijn onderdeel van een omvangrijk duurzaamheidsinitiatief van H&M om het gebruik van biologisch katoen en andere duurzamere materialen te stimuleren.

H&M verkocht al een tijdje kleding van biokatoen, maar aangezien deze keten ook goed beseft dat de mens wat ecologischer moet gaan leven, besloten ze deze eco-collectie uit te breiden. Dit jaar biedt de conscious collectie ook een exclusievere lijn, bijvoorbeeld de avondjurken, die beroemdheden zoals Amanda Seyfried, Michelle Williams en Kristin Davis al hebben gedragen op de rode loper.

Knokke staat bekend als een mondaine badstad met veel chique boetieks en duurdere merken, maar ook hier is de trend om enkel dure merken te dragen passé, combinaties tussen H&M en duurdere merken zijn niet ongewoon meer, ook bekende sterren mixen en matchen H&M kledij met duurdere merken. Ik kom zelfs te weten dat ze bijvoorbeeld ook een showroom hebben in LA, bedoeld voor de beroemdheden.

H&M heeft trouwens al een iets duurder zusterbedrijf, genaamd COS, maar ondertussen werd bekend gemaakt dat in 2013 nog een luxueuzer zusterbedrijf opgestart wordt. “And other stories” is de naam van deze nieuwe H&M-baby. Of we hiervan winkels in België mogen verwachten is nog niet bekend.

Tot slot kon ik het niet laten om te vragen of er nog een samenwerking komt met een topdesigner, sinds 2004 werkte H&M al samen met de groten der mode. Karl Lagerfeld, Roberto Cavalli en Marni zijn 3 van de 10 namen die tot nu toe al samenwerkten met H&M. En goed nieuws, er komt effectief een volgende designercollectie, en het zal niet meer lang gaan duren :-)))

X Jo-Lynn

geef een reactie